İnovasyon günümüzün en çok konuşulan konularının başında yer alıyor. Kurumlar inovasyonu anlamaya ve gerçekleştirmeye çalışırken çoğu zaman inovasyonun özgür ruhundan uzaklaşarak klasik bir bakış açısı yaratıyor.
Steve Jobs “Hiyerarşi ile değil, fikirler ile yönetmelisiniz” demişti. Günümüzde ise inovasyon fikirlerinin hayata geçmesinde bir hiyerarşi var. Bazı şirketler inovasyon departmanı kurarak inovasyon yapmaya çalışırken birçoğu da inovasyonu belirli bir hiyerarşi altına konumlandırarak konuyu farklılaştırıyor.
İnovasyon kimin sorumluluğunda olması gerektiğinin cevabı aslında belli. CEO inovasyondan sorumludur. İnovasyon departmanlarına da gerek yoktur. Bunun sebebi ise inovasyonun bir departmanın güdümünde yapılabilecek kadar dar kapsamlı bir çalışma olmaması ve belirli ekiplere ait değil, tüm şirketin sorumluluğunda olması gösterilebilir. Şirket inovasyon yapmak istiyor ise inovasyonun ruhu ve isteği şirketin tüm çalışanlarına, bütün departmanlarına eşit şekilde dağılmalı, insanlar ve fikirler özgürleştirilebilmelidir.
İnovasyon ve fikirler bütün şirketçe sahiplenildiğinde ve herkes inovasyon için sorumlu tutulduğunda ortaya bir değer çıkar. Bu diyet yapmak gibidir, uzun zaman düzenli olarak yapıldığında sonuç veren disiplinli ve sabırlı bir faaliyettir. Bunun için zaman gerekir, çalışanlara özgürlük verilmesi gerekir. İnovasyonun başarısı şirket kültürü içinde yer almasıyla mümkündür.
Herkesin söyleyebilecek bir fikri olduğu gibi yine herkesin inovasyon fikrini ortaya çıkartma becerisi vardır. Bazen bir sorunu çözmek, bazen müşterinin hayatını kolaylaştırmak, bazen de kimsenin aklına gelmeyen bir fikri hayata geçirmek. Bunların hepsi inovasyondur ve hepsi çok değerlidir. Yapılabilmesi ancak herkesin dahil olması ile gerçekleşebilir.
İnovasyon bürokrasisi ile sonuç elde edilmek istenirse muhakkak elde edilmiş gibi görünmesi sağlanabilir. Belki az sayıda inovasyon yapmak bile söz konusu olabilir. Konu gerçek ve sürdürülebilir bir başarıya ulaşmaktır. Bunun anlamı ise inovasyonun tüm şirkete yayılmasını sağlamak, inovasyon için zaman vermek ve çalışanları inovasyon konusunda desteklemektir. İnovasyon bürokrasisi ile beraber yürütüldüğünde şirketlerin arzulanan inovatif şirkete dönüşme hedefi gerçekliğine kavuşmaz. İnovatif şirketlerin hiç olmadığı kadar güçlü olduğu bugünlerde inovasyon bürokrasisi yerine inovasyona inanmak gerekir.