Çocuğun motivasyonu devam ettiği sürece ailenin desteği devam etmeli
Çocukların erken yaşta yeteneklerini belirlemenin hem çocuk hem de aileler için büyük önem taşıdığını belirten uzmanlar, standart bir eğitimde çocukların yetenekleri ve motivasyonlarının yok sayılabildiğine dikkat çekiyor.
Ailelerin çocuklarını çok iyi gözlemlemeleri, çocukların yeteneklerini ön plana çıkaracak şekilde takip etmeleri ve desteklerini sürdürmelerinin çok önemli olduğunu dile getiren Çocuk Ergen Uzman Klinik Psikolog Aybeniz Yıldırım, “Aileler akademik başarıyı göz önüne aldığında çocukların bazı yetenekleri sönebiliyor. Çocuğun yetenekleri ve ilgi duyduğu alanlar geliştikçe motivasyonunun arttığını unutmamak gerekir. Motivasyon arttıkça akademik başarı da paralel olarak artacaktır.” dedi.
Çocukların yeteneklerini erken yaşta belirleme önemli
Çocukların erken yaşta yeteneklerini belirlemenin hem çocuk hem de aileler için büyük önem taşıdığını vurgulayan Uzman Klinik Psikolog Aybeniz Yıldırım, “Standardize bir eğitimde çocukların gelecekleri inşa edilmeye çalışılırken, kendilerine has özellikleri yok sayılmakta ve çocuktaki motivasyon da kaybolmaktadır” dedi.
Çocuğun motivasyonu kırıldığında hem akademik başarısının hem de ilgi ve yeteneklerinin sınırlanabileceğine dikkat çeken Aybeniz Yıldırım, ailelere büyük bir görev düştüğünü söyledi.
Akademik başarıyı ön planda tutmak çocukların yeteneklerini söndürebiliyor
Ailelerin çocuklarını çok iyi gözlemlemeleri, çocukların yeteneklerini ön plana çıkaracak şekilde takip etmeleri ve desteklerini sürdürmelerinin çok önemli olduğunu dile getiren Uzman Klinik Psikolog Aybeniz Yıldırım, “Çocukluk döneminde çocuklar bazı yeteneklerini belirli sürelerde devam ettirebiliyorken bazı yeteneklerin arkasından gidebiliyorlar. Bu noktada ailelerin desteği ve motivasyonu da çok önemli. Örneğin, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısı almış çocuğun bir dünya rekoru kırarak satrançta önemli bir başarıya imza atmış olması, öğretmeninin onu çok iyi gözlemleyip o alana yönlendirmesinin sonucudur.” dedi.
Çocukların bazı alanlarda çok daha başarılı olabildiklerini de sözlerine ekleyen Aybeniz Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Aileler özellikle akademik başarıyı göz önüne aldığında çocukların bazı yetenekleri sönebiliyor veya daha az gelişebiliyor. Genel olarak ailelerin akademik başarıyı çok fazla önemsedikleri ve yetenekleri daha arka planda tuttuklarını söyleyebiliriz. Önemli olan, çocuğun yetenekleri ve ilgi duyduğu alanlar geliştikçe motivasyonunun daha fazla sağlandığını unutmamak… Motivasyonu sağlandıkça akademik başarı da paralel olarak artacaktır. Bu yüzden çocuğun ilgi duyduğu alanların da desteklenmesi önemlidir.”
Kıyaslanan çocuğun motivasyonu kırılıyor
“Sık sık karşılaşılan hatalardan bir tanesi de çocuğun kardeşi ve akranları ile kıyaslanmasıdır.” diyen Uzman Klinik Psikolog Aybeniz Yıldırım, bu kıyaslamanın çocuk gelişiminde negatif bir etkisi olduğuna dikkat çekti.
Çocuğun başkalarıyla kıyaslandığında motivasyonunu kaybettiğini belirten Aybeniz Yıldırım, “Kıyaslama, çocuğun hem öz saygısı üzerinde hem de kendini keşfetme döneminde bazı negatif durumlara neden olur. Bu sebeple ailelerin kıyaslama yapmaması önerilir. Yetenekli çocukların ise motivasyonunu yüksek tutması için, sürdürülebilirliğin olması gerekir. Çocuk bir şeyi deneyip yanılabilir veya başarısız olabilir. Bir iki deneme ile vazgeçilmemelidir. Çocuğun motivasyonu devam ettiği sürece ailenin de desteğinin devam etmesi önemlidir.” diyerek sözlerini tamamladı.