Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (ANAMED), Filistin topraklarının tarihsel, politik ve kültürel bağlamda nasıl gözlendiğini ele alan “Kuşbakışı Filistin” sergisine ev sahipliği yapıyor. Hem somut hem soyut anlamda havadan bir bakışın sonuçlarını gözler önüne seren sergi, ilk olarak, Eylül 2021–Ocak 2022 tarihleri arasında Ramallah’taki A.M. Qattan Vakfı’nda ziyarete açılmıştı. Serginin İstanbul’a getirilen güncellenmiş hâlinde, Ortadoğu’daki şiddet, savaş teknolojilerindeki yükseliş ve Gazze’de devam eden yıkım da ele alınıyor. Arşiv belgeleri, fotoğraf albümleri, haritalar, mektuplar, videolar ve sanat işlerinden oluşan seçki, havadan bakışın gözetim aracı olarak nasıl kullanıldığını ve bunun Filistin tarihine nasıl yön verdiğini inceliyor. Yazid Anani, Zeinab Azarbadegan, Zeynep Çelik ve Salim Tamari’nin küratörlüğünü, Asma’ Al-Mozayen’in asistan küratörlüğünü üstlendiği sergi, 25 Ocak 2026’ya dek ANAMED’de ziyaret edilebilecek.
Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (ANAMED), Filistin coğrafyasına geçmişten günümüze süregelen havadan bakışın eleştirel bir açıdan incelendiği yeni bir sergiye ev sahipliği yapıyor. 19 Mart 2025 tarihinde ANAMED’de ziyaretçileriyle buluşan “Kuşbakışı Filistin” adlı sergi, 25 Ocak 2026 tarihine kadar görülebilecek. Serginin küratörlüğünü Yazid Anani, Zeinab Azarbadegan, Zeynep Çelik ve Salim Tamari; asistan küratörlüğünü ise Asma’ Al-Mozayen üstleniyor. Sergi, arşiv belgeleri, fotoğraf albümleri, kitaplar, mektuplar, videolar ve sanat işlerinden oluşan bir seçki ile Filistin’in tarihsel ve çağdaş görünümünü inceliyor.
Sergide yer alan işler Filistin hakkındaki egemen anlatıya meydan okuyarak alternatif perspektifler sunuyor. Sergi, ilk olarak, Eylül 2021–Ocak 2022 tarihleri arasında Ramallah’taki A.M. Qattan Vakfı’nda ziyarete açılmıştı. Ramallah’taki özgün tasarım diline sadık kalınarak İstanbul’a getirilen serginin güncellenmiş hâlinde, Ortadoğu’daki şiddet, savaş teknolojilerindeki yükseliş ve Gazze’de devam eden yıkım da ele alınıyor. ANAMED’de yeniden ele alındığı şekliyle sergi, son dönemdeki savaşı göz önünde bulundurarak tarihsel süreci tekrar inceliyor.
Sergi küratörlerin tanımladığı altı ana tematik bölüm aracılığıyla gökyüzünden yeryüzüne uzanarak sömürgeci bakış açısı ile yerel direniş arasındaki mücadeleyi gözler önüne seriyor.
Serginin tematik bölümlerinde neler var?
Gökyüzü Casusları – Birinci Dünya Savaşı’ndan günümüze hava fotoğ
rafçılığının bir gözetim ve denetim aracı olarak nasıl kullanıldığı inceleniyor.
Mit ve Düzen – Askeri propagandaların, Filistin bölgesini “boş” ve “sömürgeleştirilmeye hazır” bir alan olarak nasıl sunduğu ele alınıyor.
Kudüs’ün Temsili – Kudüs’ün tarihi ve kutsal mekânlarının minyatürlerden modern haritalara kadar nasıl temsil edildiği araştırılıyor.
Hafıza Limanları – Filistin’in demiryolları, limanları, havaalanları ve karayollarıyla Osmanlı döneminden bugüne uzanan ulaşım tarihine bakılıyor.
Seyahatler ve Arzular – Osmanlı bürokratları ve yazarları, Avrupalı gezginler, sömürge yetkilileri ve araştırmacıların Filistin’e bakışları incelenerek sömürgeci yerleşim politikaları, arkeoloji ve turizm tarihi ele alınıyor.
Coğrafi Görünüm ve İktidar – Filistin’in doğal ve kentsel dokusunun siyasi, ekonomik ve askeri amaçlarla nasıl şekillendirildiği anlatılarak, yerleşimler, tarım projeleri ve çevresel dönüşümler üzerinden İsrail devletinin hegemonya inşası ve yerel halkın direniş örnekleri belgeleniyor.
Sergide Yer Alan Sanatçılar: Amer Shomali, Andrew Yip, Dia’ Azzeh, Fares Shomali, Forensic Architecture, Gian Spina, Jack Persekian, Kamal Jaafari, Lumière Kardeşler, Mahmoud Alhaj, Mohanad Yaqubi, Nida Sinnokrot, Raed Helou, Riwaq–Centre for Architectural Conservation, Sophie Halabi, Zeina Zarour.