Cumhuriyet Halk Partisi Muğla Milletvekili Gizem Özcan, 8 Nisan 2025 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan öğretmen ve yönetici atamalarına ilişkin Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne yazılı bir soru önergesi sundu. Özcan önergesinde, “Proje Okul” uygulamasının köklü okulları hedef alan keyfi bir mekanizmaya dönüştüğünü belirterek, atamaların siyasi referanslar ve kişisel ilişkiler temelinde şekillendiğine dikkat çekti.
“Proje Okullara Yapılan Atamalar Keyfi, Denetimsiz ve Siyasi Referanslı”
2014 yılından bu yana yürürlükte olan proje okul uygulamasının özellikle son yıllarda nesnel ve bilimsel kriterlerden uzaklaştığını vurgulayan Özcan, 8 Nisan 2025 tarihinde yapılan toplu atamaların yalnızca “bakan onayı” ile gerçekleştiğini ve kamuoyuna herhangi bir liyakat esaslı açıklamanın yapılmadığını kaydetti. Özcan, “Kamusal eğitimin temel ilkeleri hiçe sayılmakta, kurumların özerkliği sistematik biçimde zayıflatılmaktadır” ifadelerini kullandı.
“Öğrenci Merkezli Eğitimi Savunan Deneyimli Öğretmenler Norm Fazlası İlan Edildi”
Özcan, önergesinde Muğla’da yıllardır görev yapan, kamusal ve öğrenci merkezli eğitim anlayışını benimseyen birçok öğretmenin bir gecede norm fazlası ilan edilerek il emrine gönderildiğini ve yerlerine liyakat şüphesi doğuran atamaların yapıldığını aktardı. Bu durumun sadece öğretmenleri değil, doğrudan öğrencileri ve aileleri de etkilediğini vurgulayan Özcan, söz konusu uygulamaların vicdana ve kamu yararına aykırı olduğunu ifade etti.
“Eğitimde Şahsi Çıkar ve Siyasi Sadakat Kurumsal Yapıyı Zedeler”
Söz konusu atamalarda siyasi referansların, ailevi ve dostluk ilişkilerinin belirleyici olduğunu ortaya koyan örneklerden birine de önergesinde yer veren Özcan, bir ilçe Milli Eğitim Müdürü’nün eşinin kendi ilçesindeki bir proje okula atanmasını dikkat çekici bir durum olarak değerlendirdi. Bu tür atamaların kurumsal etikle bağdaşmadığını ifade eden Özcan, “Eğitim kurumları şahsi çıkar ve siyasi sadakat ilişkileriyle değil, objektif kriterlerle yönetilmelidir” dedi.
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’e 7 Maddelik Soru
Önergesinde Bakan Tekin’e yönelttiği 7 ayrı soruyla sürecin detaylarının kamuoyu önünde açıklanmasını isteyen Özcan, atama kriterlerinden proje okul sayısına, görevden alınan öğretmenlerin sicil durumlarından yeni atananların eğitim geçmişine kadar pek çok başlığın aydınlatılmasını talep etti.
Öne çıkan bazı sorular şu şekilde:
- Atamalar hangi bilimsel ya da pedagojik kriterlere göre yapılmıştır?
- Muğla’daki proje okul sayısı nedir ve bu okullarda kaç öğretmen değişikliği yapılmıştır?
- Norm fazlası ilan edilen öğretmenlerin mesleki geçmişi ve sendikal durumu nedir?
- Siyasi veya kişisel ilişkilerle yapılan atamalar hakkında bir soruşturma başlatılacak mıdır?
“Eğitimde Adaleti ve Kamusal Yarar İlkesini Savunmaya Devam Edeceğiz”
CHP Muğla Milletvekili Gizem Özcan, açıklamasını şu sözlerle tamamladı:
“Kamusal eğitimin niteliği, sadece müfredatla değil, bu eğitimi veren kadroların liyakatiyle doğrudan ilgilidir. Eğitimi siyasal kadrolaşmanın aracı haline getiren anlayışa karşı sessiz kalmayacağız. Türkiye’de çocuklarımızın nitelikli, adil ve laik bir eğitim alabilmesi için mücadelemiz sürecektir.”