Gülsün Karamustafa’nın Oyuk ve Kırık Dökük: Bir Dünya Hâli adlı eserine evsahipliği yapan Türkiye Pavyonu, yoğun ilgi görerek bienalin öne çıkan pavyonları arasında yer aldı.
Dünyanın en çok ziyaret edilen sanat etkinliklerinden Venedik Bienali Uluslararası Sanat Sergisi’nin 60’ıncısı 24 Kasım’da sona erdi. Kapılarını 20 Nisan’da açan bienal, ön izleme günlerinde 27.966 sanat profesyoneli ve basın mensubunu ağırladı. Bienali 700.000 biletli ziyaretçi gezdi. Ziyaretçilerin %59’unu yurtdışından gelen konuklar oluşturdu. Bienalin ana mekânlarından Arsenale’de yer alan, koordinasyonunu İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın üstlendiği Türkiye Pavyonu, sanatçı Gülsün Karamustafa’nın mekâna özel yerleştirmesi Oyuk ve Kırık Dökük: Bir Dünya Hâli eserine evsahipliği yaptı.
İKSV’nin koordinasyonunu yürüttüğü Venedik Bienali 60. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu, T.C. Dışişleri Bakanlığı himayesinde, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın katkılarıyla, Türk Hava Yolları ana sponsorluğu ve havayolu partnerliğinde, SAHA Derneği’nin prodüksiyon ve yayın desteğiyle gerçekleştirildi.
Gülsün Karamustafa, Türkiye Pavyonu’na özel ürettiği Oyuk ve Kırık Dökük: Bir Dünya Hâli adlı eserinde; tarihte istikrarın, ihtişamın, zaferin temsili olagelmiş sütunları içi boş kalıplara dönüştürerek yıkımların sıradanlaştığı ve değerlerin yıpratıldığı dünya düzenine dikkat çekti. Karamustafa’nın yerleştirmesi, dikenli tellerle örülü Venedik camından avizeler, başı ve sonu olmayan raylar üzerinde cam kırıkları taşıyan vagonlar gibi görsel öğelerle ışığın aydınlatmakta yetersiz kaldığı bir savaş alanını canlandırdı. Venedik’teki yerleştirmesi için ürettiği yeni film ve ses kompozisyonundaysa Karamustafa, savaş ve gösterileri konu alan siyah-beyaz propaganda görüntülerine yer verdi.
Gülsün Karamustafa’nın Oyuk ve Kırık Dökük: Bir Dünya Hâli adlı eserine, aynı adı taşıyan iki kitap ve bir afişten oluşan bir yayın seti eşlik etti. Kitapların ilkinde sanatçının eserinde kullandığı malzemeler hakkında 12 farklı yazarın kaleme aldığı metinler yer alırken, diğeri sanatçının önceki üretimlerine odaklandı. Kitabın editörlüğünü Melis Cankara, grafik tasarımını Esen Karol üstlendi. Türkçe ve İngilizce olarak hazırlanan kitabın Türkçesi İKSV tarafından, İngilizcesi İKSV ve Mousse Publishing ortaklığında yayımlandı. Kitapların satışı Minoa Pera ve Minoa Akaretler’de devam ediyor.