İKSV tarafından sunulan Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatro Teşvik Ödülü’nü bu yıl Fiziksel Tiyatro Araştırmaları, Kadıköy Boa Sahne ve Tiyatro Hemhâl paylaştı.
İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından, tiyatro sanatçısı Gülriz Sururi’nin değerli bağışlarıyla hayata geçirilen Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatro Teşvik Ödülü, üretimleriyle ve yenilikçi yaklaşımlarıyla tiyatromuzun gelişimine katkıda bulunan tiyatro topluluklarına veya kişilere veriliyor.
Ödülün, İKSV Genel Müdürü Görgün Taner’in başkanlık ettiği; çevirmen ve tiyatro eleştirmeni Seçkin Selvi ve oyuncu Selçuk Yöntem; oyuncu ve eğitmen Tilbe Saran ve oyuncu, senarist ve girişimci Mert Fırat’tan oluşan seçici kurulu, bu yıl yedi topluluğa, proje başvurusunda bulunması için çağrı yapmıştı. Seçici kurul bu projeler arasından, Fiziksel Tiyatro Araştırmaları’nın Haberci; Kadıköy Boa Sahne’nin Fırtına ve Tiyatro Hemhâl’in Berci Kristin Çöp Masalları isimli oyunlarını destekleme kararı aldı. 220 bin TL değerindeki Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatro Teşvik Ödülü, bu üç topluluk arasında paylaştırıldı.
İKSV, çağdaş tiyatromuzun gelişiminde büyük katkıları bulunan iki usta ismin anısına verilen Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatro Teşvik Ödülü aracılığıyla, genç tiyatro topluluklarını ve sahne sanatları alanında üretim yapan genç sanatçıları destekleyerek, Türkiye’de bu alanda yeni ve nitelikli yapımların gerçekleşmesini teşvik etmeyi amaçlıyor. İlk kez 2018’de, tiyatro sanatçısı Gülriz Sururi’nin değerli bağışlarıyla hayata geçirilen Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatro Teşvik Ödülü, 2018’de Altkat Sanat Tiyatrosu ve Altıdan Sonra Tiyatro; 2019’da Tiyatro D22, Bam İstanbul ve Tiyatro BeReZe toplulukları arasında, yeni prodüksiyonlarını desteklemek amacıyla paylaştırılmıştı. 2020 ve 2021 yılına ait toplam ödül tutarı ise İstanbul’un kültür-sanat hayatına katkı sağlayan 14 tiyatro sahnesine, COVID-19 salgınının neden olduğu zor koşulları atlatmalarına bir katkı olarak, karşılıksız şekilde sunulmuştu.
Fiziksel Tiyatro Araştırmaları
Kurulduğu 2016 yılından bu yana üç ayaklı bir araştırma süreciyle yoluna devam eden Fiziksel Tiyatro Araştırmaları ‘Şatonun Altında’ ile başlayan ilk araştırma ayağında; klasik eserlerin uyarlanması ya da yeniden yazımıyla farklı fiziksel tiyatro tekniklerini denemeyi ve oyun-hareket odaklı bir yaklaşımı merkeze alırken ikinci araştırma ayağı, Volkan Çıkıntoğlu’nun ‘Kalabalık Duası’ oyunuyla, tiyatro dışındaki sanat disiplinleri, farklı edebi türler, clown ve geleneksel tiyatro formlarını harmanlayarak, tek kişilik oyun yaklaşımlarına yeni bir bakış açısı getirmeye gayret etti. Araştırmaların üçüncü ayağı ise; tragedyalardan uyarlanacak ‘Haberci’ projesiyle yepyeni araştırma alanlarını seyirciyle buluşturacak.
Kadıköy Boa Sahne
Tiyatroya, sanata tutkusu olan ve bu alanda eğitim gören kişilerle; inandıkları, beğendikleri biçimlerde üretim yapmak ve tiyatronun gelişimine, geleceğine katkı sunmak adına hayata geçirilen Kadıköy Boa Sahne, yenilikçi çalışmalar yapmaya, üretmeye ve tiyatronun büyülü ama gerçek duygusunu ortaya çıkarmaya devam etmeyi hedefliyor. Pandemi sürecinde “Sezon Hayatta Kalmak” ile üretimlerini sürdüren Kadıköy Boa Sahne, Fırtına’yı Emrah Eren rejisiyle hayata geçirecek.
Tiyatro Hemhâl
Tiyatro Hemhâl 2018 yılında Nezaket Erden, Hakan Emre Ünal ve Ayşe Draz tarafından kurulmuş profesyonel bir tiyatro topluluğudur. Farklı teatral biçimleri denemek ve tiyatroda yeni ifade biçimleri önermek üzere bilgi ve birikimlerini bir araya getiren bu üçlü, çalışmalarının ana eksenine anlatı ve dramatik yapı arasında seyreden kurguları ve oyuncunun sahne üzerinde, seyircinin karşısında şimdiki zamanda var olma durumunu oturtur. Sahneleme biçimleri ile performansın seyirciyle buluştuğu teatral ana dair olanı ön plana çıkarmayı hedefleyen topluluk, varolan metinleri yeniden yazarak ya da sanatsal yaklaşımlarını ön plana çıkaracak şekilde yeniden yorumlayarak kullanmayı tercih eder, özgün sahne metinleri oluşturur.
Gülriz Sururi ve Engin Cezzar hakkında
2018 yılında kaybettiğimiz Gülriz Sururi, tiyatro yaşamına Muhsin Ertuğrul’un yönlendirmesiyle 12 yaşında çocuk tiyatrosunda başladı ve İstanbul Belediye Konservatuvarı Tiyatro Bölümü’nde öğrenim gördü. Birçok ödülün sahibi, yazar ve yönetmen olarak edebiyat ve tiyatro dünyamıza pek çok katkıda bulunan Gülriz Sururi 2008’de, Ankara Devlet Tiyatrosu’nda beş yıl kapalı gişe oynayan, Suat Derviş’in romanından oyunlaştırdığı Fosforlu Cevriye müzikalini yönetti. Aynı yıl, İstanbul Tiyatro Festivali’nin Onur Ödülü’ne layık görüldü. 2017 yılında kaybettiğimiz Engin Cezzar ise 1955’te Robert Kolej’den mezun olduktan sonra Yale Üniversitesi Tiyatro Bölümü’ne kabul edildi. A. Strindberg’in 12. Charles oyununda oynadığı başrolden sonra, New York’taki Actors’ Studio’ya davet edildi. Actors’ Studio’da James Baldwin’in Giovanni’nin Odası oyununda başrolü oynadı. Broadway’deki Piscator Tiyatro Atölyesi’nde Kafka’nın Mezar Bekçisi adlı yapıtında rol aldı. 1959’da İstanbul’a döndü, Muhsin Ertuğrul’un isteği doğrultusunda İstanbul Şehir Tiyatrosu’nda Hamlet’i oynadı. Bir sezonda art arda 200 kere temsil edilen Hamlet ile dünya rekoru kırdı. Gülriz Sururi ve Engin Cezzar, bireysel çalışmalarının ardından tiyatro kariyerlerine 1962’de kurdukları Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosu ile devam ettiler. Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosu dünya tiyatro literatürünün önemli oyunlarına yer verdiği gibi aralarında Teneke, Kurban ve Midas’ın Kulakları’nın da bulunduğu yerli tiyatro eserlerini ilk kez sahneleyerek Türkiye tiyatro tarihine damgasını vurdu. Gülriz Sururi ve Engin Cezzar, Haldun Taner’in oyunu Keşanlı Ali Destanı’yla unutulmaz bir ikili yarattı.