Sivil toplum örgütlerindeki çalışmaları, iş yaşamı, çevresine olumlu enerji yansıtan, çalışkan, iş insanı kimliğiyle sitemizde Orkide Gökhan’ın röportajına yer vermemek olmazdı. Contactplus İletişim Hizmetleri, Ajans Başkanı ve girişimci kimliğiyle Orkide Gökhan ile yapmış olduğumuz bu söyleşiyi beğenerek okuyacağınızı umuyoruz. İyi okumalar.
Klasik bir soru ama sizi tanımayanlar açısından Orkide Gökhan özetler misiniz?
İzmir Bornova Anadolu Lisesi, Paris Sorbonne Üniversitesi Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü ve Los Angeles’daki UCLA’de eğitim aldım. Eğitimimin ardından bir süre Show TV’de, sonrasında ise below-the-line bir reklam ajansında tecrübem oldu. Ardından yaklaşık 8 yıl boyunca Türkiye’nin önde gelen halkla ilişkiler ve iletişim ajanslarında görev yaptım. Aralarında Microsoft, McDonald’s ve Danone gibi firmaların da bulunduğu birçok müşteriye marka yönetimi, stratejik medya planlarının oluşturulması yürütülmesi, operasyonel iletişim faaliyetlerinin planlanması gibi alanlarda destek verdim.
2004 yılında ise Contactplus’ı kurarak iletişim danışmanı kimliğimin yanına girişimci kimliğimi de ekledim. Profesyonel hayatımın yanında, sivil toplum alanında da aktif olarak görev alıyorum. 2012 yılında Entrepreneurs Organization’ın Türkiye Chapter’ının kurucuları içinde yer aldım. Dört dönem boyunca Pazarlama ve İletişimden Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi olarak görev yaptım. KAGİDER Yönetim Kurulu Üyeliği görevim ile de kadın girişimciliğinin Türkiye’de gelişmesine yönelik projelerde yer aldım.
Kendi şirketinizi kurmak fikri nasıl gelişti, Contactplus’ın hikâyesini anlatır mısınız?
Kariyerimin başlarında pek çok projenin içinde yer almış olmam sayesinde, iletişimin her alanına dokunarak, farklı deneyimler yaşama ve müşteri serüvenlerini farklı açılardan gözlemleme olanağım oldu. Bir süre sonra reklam ve iletişim ajanslarındaki tecrübelerimi birleştirerek, kendi girişimimi hayata geçirme ve sektöre yeni bir dinamik kazandırma kararı verdim. Nihayet Contactplus ile Emerson’un “Heyecan duyulmayan işler başarılamaz” mottosunu sahiplenerek yola çıktık.
Kurumumuz, bütünüyle sıfır sermayeyle kurulan ama tüm ekip olarak hep birlikte inancımız ve çabalarımızla bugünkü noktaya gelme başarısını gösteren bir şirket. Hizmet sunduğumuz müşterilerimizin aldıkları yatırım destekleri ve şirket satın alımları da ne kadar doğru bir iletişim stratejisi yürüttüğümüzü kanıtlıyor.
Contactplus İletişim Hizmetleri olarak farklı sektörlerden geniş bir müşteri portföyüne sahibiz. Medya iletişimi, marka itibar yönetimi ve dijital strateji danışmanlığı gibi yeni nesil iletişim çözümleri sunuyoruz. Müşterilerimize sunduğumuz 360 derece iletişim çözümleriyle online ve offline medyaya yönelik stratejiler üretmeyi sürdürüyoruz. “Yeni nesil dijital iletişim üssü” olma hedefiyle hareket ederek, yenilikçi çizgi altı reklam tasarımları ve dijital pazarlama stratejileriyle danışmanlık sunduğumuz markaların iletişim dilini oluşturuyoruz. Tüm bu faaliyetlerimize paralel olarak yurtdışındaki iş ortaklarımız aracılığıyla müşterilerimize uluslararası alanda da hizmet sunuyoruz.
Şirketinizi yeni kurduğunuz zaman karşılaştığınız zorluklar nelerdir? Yoksa, her şey tıkır tıkır yolunda gitti mi?
Elbette ki yeni bir firma olarak kimi zorluklar yaşıyorsunuz. Örneğin yeni müşterileri bizimle yol almaya ikna etmek her zaman kolay olmuyordu. Ancak alanında saygın isimleri portföyümüze kattığımızda işler daha rahat ilerlemeye başladı. Bugün, yıllardır birlikte çalıştığımız ya da yollarımız ayrılsa da sonradan tekrar birleşen birçok müşterimiz bulunuyor.
Bugüne kadar müşterilerimiz arasında yer alan 13 şirket hisse devri yoluyla satılırken, 26 şirket de yatırım alarak büyüdü. Bu da bizim istekli ve inanarak çalıştığımızda, karşılığını en güzel şekilde aldığımızın kanıtı oldu. Tüm bunlara baktığımda başarıyı yakaladığımızı görüyorum. Aradan yıllar geçse de hala işimi severek ve gönlümü koyarak yapıyorum. Bunun karşılığını almak bana büyük mutluluk veriyor.
Yapmış olduğunuz iş habercilik, müşterilerinize haberciliği anlatmak kolay oluyor mu?
Bizler müşterilerimizin haber mecralarında görünürlük elde etmesi için çaba gösteren ve bu mecralar için çeşitli içerikler oluşturan profesyonelleriz. İşimizin en zorlayıcı tarafı farklı uzmanlıklara ve görüşlere sahip taraflar arasında uyum oluşturabilmek, haberciliğin doğal dinamikleri ve etik gereklilikleri ile müşterilerimizin beklentilerinin aynı noktada buluşması sağlayabilmek. Bu nedenle müşterilerimizin hikayesini tüketicilerle buluşturmadan, öncelikle bu paydaşlar arasındaki iletişimi sağlıklı şekilde kurmamız gerekiyor.
Gazetecilerle değerli gördüğümüz içerikleri paylaşırken, müşterilerimizi de bu içeriklerin daha çok ilgi çekmesi için ne yapabilecekleri konusunda bilgilendiriyoruz. Örneğin röportajlar öncesinde marka sözcüleri için öne çıkarılması gereken söylemlerin yer aldığı bir yol haritası çıkarıyoruz, ya da gerekli gördüğümüz hallerde ‘medya eğitimi’ ismini verdiğimiz bir workshop ile müşterilerimizin alanımız hakkında daha detaylı bilgi edinmesini sağlıyoruz. Tüm bu çalışmalar için her an aktif düşünen, alanında deneyimli, yaratıcı, sabırlı ve ikna edici bir ekiple yol almalısınız. Contactplus olarak bu becerilere sahibiz.
İşinizde nelere dikkat etmek gerekir?
Artık medya iletişim süreçlerini birbirinden bağımsız düşünmek olanaksız. Teknoloji ve teknoloji trendleri her sektörde olduğu gibi iletişim sektörünün de pratikleri ve iş yapış şekillerini değiştirmeyi sürdürüyor. Online ve offline iletişim ayrımının ortadan kalktığına düşünüyor, medya iletişimi, itibar yönetimi, dijital strateji danışmanlığı ve kreatif süreçlerin tek bir noktada buluşması gerektiğine inanıyorum.
Biz de bu paralelde geçtiğimiz yıl “yeni nesil PR kafası” olarak adlandırdığımız bir stratejiyi hayata geçirdik, uyguladığımız bütünlüklü stratejinin kısa sürede elde ettiği başarı ve müşterilerimizden gelen geri dönüşler doğrultusunda stratejimizi genişleterek mottomuzu “yeni nesil iletişim kafası” olarak konumlandırdık.
Benim için iletişim, öncelikle müşteri ile sizin aranızda başlıyor. Bir markayı tanıtmak ve onu büyütmek için önce onu yaşamalı ve ona inanmalısınız. Bunun için de elbette müşterilerinizi kendiniz kadar iyi tanımanız, ihtiyaçlarını herkesten önce sizin tayin edebilmeniz, hem onlardan biri hem de dışarıdan bir göz olmayı başarabilmeniz gerekiyor. Öte yandan belirlediğiniz stratejiye sadık biçimde ilerlerken, hayal kurmaktan, yaratıcılıktan ve yeni gelişmeleri kucaklayan hızlı kararlar almaktan da kaçınmamalısınız.
Sabır, detaylara önem vermek ve pratik olmak da son derece önemli. Stratejik düşünme yetisi ve empati de olmazsa olmazlardan. Kadın erkek ayırmaksızın, yaratıcı yönü gelişmiş, toplumun sosyolojik yapısını iyi analiz edebilen ve analitik düşünce ile sezgilerini birleştirebilen her birey, hem başarılı bir girişimci hem de başarılı bir iletişimci olabilir. Marka yönetiminde attığınız adımların kime ne şekilde ulaştığını, hem gözlem hem de analitik metotlarla inceleyerek, stratejinizi bunlar ışığında güncel tutmalısınız. Yaptığınız işe inanıyorsanız, gereken özen ve önemi gösteriyorsanız ve tabii ki bir de işinizde iyiyseniz başarıyı mutlaka yakalarsınız.
Contactplus’ın hedefleri nelerdir?
Öncelikli hedefimiz reklam ve dijital tarafta büyümeye devam etmek. Önümüzdeki dönemde dijitale yoğunlaşmaya devam ederken ekibimizi de genişletmeyi sürdüreceğiz. Reklam tarafında büyürken daha yaratıcı projelerin altına imza atacağız. Bu alandaki çalışmalarımız büyük bir hızda devam ediyor, ayrıca müşteri portföyümüzü de genişletiyoruz. “Yeni nesil dijital iletişim üssü” olma hedefiyle hareket eden kurumumuz, medya iletişimi, marka itibar yönetimi, yenilikçi çizgi altı reklam tasarımları ve dijital pazarlama stratejilerimizle danışmanlık sunduğumuz markaların iletişim dilini oluşturmayı sürdürecek.
Firmanızın sektördeki konumunu sorsam?
Sektörde hizmet kalitesi ve geniş müşteri portföyü ile öne çıkan firmalardan biri konumundayız. Her geçen gün gittikçe büyüyen bir ekibiz. Halen 30 arkadaşımızla faaliyetlerimizi sürdürmekteyiz. En güçlü yönümüzün ekip yapımız olduğunu düşünüyorum. Ekibimizde yer alan tüm arkadaşlarımız dijital iletişim konusunda tecrübeli kişiler.
Bünyemizdeki medya ekibimizde, basın deneyimi olan çok sayıda medya danışmanı arkadaşımız görev yapıyor. Bunun yanı sıra müşterilerimizin iş süreçlerini koordine eden ve yöneten bir müşteri ilişkileri ekibimiz de bulunuyor. Müşteri ekibimizdeki arkadaşlarımız, çalışmalardaki süreçlerin yönetilmesini üstleniyorlar. Şirketimiz bünyesindeki kreatif ekibimizde görev yapan arkadaşlarımız ise basın bültenlerinin hazırlanması gibi işimizin metinle ilgili kısımlarını sürdürüyor. Metin yazarlarımızın da hepsi daha önce basın deneyimine sahip isimler.
İş hayatına yeni giren işkadınlarına önerileriniz neler olabilir? Ülkemizde iş kadınlarına yeterli destek veriliyor mu?
Günümüzde iş hayatına giren insanlar için şartlar biraz daha kolaylaşmış görünüyor. Girişimcilik kültürü bir on sene öncesine göre çok daha gelişmiş durumda. Melek yatırımcılar ve girişim sermayeleri daha aktif. Devlet destekli kimi eğitimler ve sermaye yardımlarının yanı sıra, benim de aktif üyesi olduğum KAGİDER ve EO gibi dernekler ve vakıflar özellikle kadınlar ve gençler için çok çeşitli projeler geliştiriyorlar. Üniversitelerde girişimcilik kulüplerinin yaygınlaşmaya başlaması da genç kadınlar için yol gösterici işlev görüyor. Ancak finansman bulma ve bürokratik süreçlerin basitleştirilmesi anlamında halen aşmamız gereken engeller var. Bu engeller yalnızca kadınları değil, tüm girişimcileri bağlıyor. Öte yandan girişimcilik Türkiye’de halen saygı gören bir kariyer rotası olarak görülmüyor. Farkındalık anlamında gelişmiş ülkelerin gerisinde olduğumuzu söyleyebiliriz. Kısacası, Türkiye gibi büyük potansiyel barındıran bir ülkede ekosistem halen yeterli seviyeye gelmiş değil, ancak gelecek umut vadediyor.
Kadınlar özelinde konuşmak gerekirse, eğitim ile desteklenen, tutku, yenilikçilik ve sabırla harmanlanan bir yolda ilerlemeleri onları başarıya taşıyacaktır. Sadece fikir sahibi olmak değil, onu hayata geçirebilmek, pazar, yatırımcı, ortaklar ve çalışanlar arasındaki denklemi anlayabilmek hayati önem taşıyor. Yukarıda bahsettiğimiz, girişimciyi sermaye ve know-how anlamında destekleyen projeler ve teşvikler aslında düşündüğümüzden daha sık hayata geçiyor. Fakat kamuoyuna yeterince duyurulamıyor. Bu nedenle, iş hayatına yeni atılacak kadınlara en büyük tavsiyelerimden biri de, kurum ve kuruluşları özellikle internet aracılığıyla yakından takip etmeleri, kendilerine fayda sağlayacağına inandıkları eğitimlere katılmaları, teşviklere ve destek projelerine başvurmaları.
Kadınlara yönelik şiddet ve cinayetler sürekli artıyor önlenmesi için neler yapılabilir?
Kadına yönelik şiddet konusu, biraz klişe bir tabir olacak ancak gerçekten de toplumumuzun kanayan yarası. En modern ya da ekonomik olarak en üst statüdeki kesimlerde bile karşımıza çıkan, iş hayatında da çeşitli şekillerde tezahür eden, yalnızca fiziksel anlamda değil psikolojik olarak da cereyan eden bir konu.
Bu konuda en hızlı şekilde hayata geçirilmesi gereken düzenlemelerin hukuk alanında olduğunu düşünüyorum. Diğer yandan ise, kadınların ekonomik bağımsızlıklarını elde edebilmelerinin sağlanması, daha güçlü kılınması ve yaşadığı sıkıntıları dile getirmekten çekinmemesi için gerekli. Bu konuda farkındalığın oluşturulması için de yalnızca kurumlara değil, kadın ya da erkek hepimize görev düşüyor. Küçük de olsa, herkesin yapabileceği bir şey olduğunun altını çizmek adına bir örnek vermek isterim. Çeşitli dernekler altında yaptığım çalışmaların yanı sıra, iletişim danışmanları olarak da bu konuda üzerimize düşeni yapmamız için ekibimi yönlendiriyorum. Örneğin kullandığımız dilde ve içeriklerde herhangi bir şekilde kadını ikinci plana atan, cinsiyetçiliği normalleştiren söylemlere yer vermemek için özel bir çaba gösteriyoruz. Müşterilerimize sosyal sorumluluk alanında kadınları desteklemeye yönelik projeler öneriyoruz.
Hayatınızda yapmak isteyip yapamadıklarınız var mı?
Bugüne kadar hayatımda gerçekten yapmak isteyip de yapamadığım çok az şey oldu. Bunlardan biri de hayranı olduğum bir Hollywood yıldızını bir proje için Türkiye’ye getirmekti. Fakat kendisinin ajandası uygun olmadığı için bu hayali gerçekleştiremedik.
Sinema, tiyatro, müziğe olan ilginizi sorsam?
Sinemayı çok severim ve yeni filmlere gitmeye mutlaka zaman ayırırım. Müzik konusunda ise, genellikle seyahat ettiğim yerlere özgü müzikleri dinlemeyi ve mümkünse programıma bir konser ya da dinleti sıkıştırmayı severim.
Burcunuz kişiliğinizle örtüşüyor mu?
Aslan burcu kadını mükemmeliyetçi, azimli, ne istediğini ve onu almak için hangi engelleri aşması gerektiğini bilen, yeni insanlarla tanışmaktan hoşlanan, zaman zaman da zor bir kişilik olmasıyla bilinir. Ben de bu özellikleri taşıdığımı söyleyebilirim.
Hobileriniz nelerdir?
Seyahat etmeyi, spor yapmayı ve hayvanları çok severim. Modayı ve trendleri yakından takip ederim.