Veri mühendisleri, veri madencileri, yapay zeka ve robotik süreç otomasyonu ile makine öğrenimi üzerinde uzmanlaşmış mühendisler, deneyim tasarımcıları, robotik-mekatronik mühendisleri, artırılmış gerçeklik uzmanları, siber güvenlikçiler, dijital medya ve içerik tasarımcıları, dijital çeşitlilik uzmanları, insan DNA’sı programcıları, dijital rehabilitasyon danışmanları, zihin transferi uzmanları, dijital koçlar… Bunlar geleceğin popüler olması beklenen mesleklerinden sadece birkaçı. Ancak uzmanlar, teknolojideki hızlı değişim ve “yeni normal” doğrultusunda, çok değil 10 yıl içinde, bugün hayal bile edemediğimiz yeni meslekleri, yeni unvanları hayatımızın içinde bulacağımızı öngörüyor. İşte geleceğin parlak alanları ve meslekleri…
“Dijial dönüşümü içselleştirebilen ve işine adapte edebilen herkes rekabette öne çıkacak”
Dijitalleşme iş dünyasında salgın öncesinde uzun süredir konuşulan, salgınla birlikte hızlanan, bazı şirketlerin daha hızlı, bazılarının ise biraz daha yavaş kat ettiği bir yolculuk. Kovid-19 salgını süreci bu yolculukta kurumların çok daha hızlı atılımlar yapması için bir itici güç görevi gördü.
Yenidünyada roller arasındaki keskin çizgiler kalkıyor, klasik organizasyon yapıları daha esnek bir hal alıyor. Birçok şirket iş süreçlerinde daha çevik ve dijital yönetim sistemlerine geçiyor, çalışanlara daha çok inisiyatif veren çalışma ortamları sunuyor. Bununla birlikte disiplinler arası çalışabilme, adaptasyon, öğrenme çevikliği ve dayanıklılık gibi yetkinlikler ön plana çıkıyor.
Şirketler bu süreçte bilgi, beceri ve yetkinlik ihtiyaçlarını yeniden tanımlayarak, insan kaynakları politikalarını bu yönde güncelledi. Önümüzdeki dönemde şu alanlardaki mesleklerin ön plana çıkacağını söylemek mümkün:
Veri mühendisliği: Her geçen gün dijitalde daha fazla ayak izi bırakıyoruz. Oluşan veriyi doğru okuyan ve sonuçların verimli bir biçimde iş süreçlerine ve ürünlere etki etmesini sağlayan firmalar bir adım öne geçiyor. Gün geçtikçe pazarlama faaliyeti kişiselleşmiş bir yapıya bürünüyor. Verilerden değer yaratarak müşterilerine en doğru teklifi en doğru zamanda ulaştıran firmalar fark yaratıyor.
Yapay zeka (AI) ve robotik süreç otomasyonu: Günümüzde AI uygulamalarıyla şirketler birçok sürecini otomasyona taşıyor. Makine öğrenimi üzerinde uzmanlaşmış mühendisler önümüzdeki dönemde oldukça rağbet görecek.
Deneyim tasarımı: Dijitalleşmeyle birlikte hayatımızdaki tüm süreç ve ürünler deneyim odağıyla sunuluyor. Kullanıcılar dijital uygulamalardan, ürün ve hizmetlerden kusursuz bir deneyim bekliyor. Bu çerçevede tüketici beklentisini ve içgörüsünü “tasarım odaklı düşünme” metodolojisiyle süzüp deneyimi tasarlamak çok önemli bir uzmanlık olarak ortaya çıkıyor.
Artırılmış gerçeklik (AR): Uygulamaların kişiselleştirilmesinden daha etkin bir online alışveriş deneyimine kadar birçok alanda AR teknolojisinin yaygınlaşmaya başlaması, bu alandaki uzman ihtiyacının artmasına yol açacak.
Siber güvenlik: Dijitalleşme bazı tehditleri de beraberinde getiriyor. Siber ortamlardaki bilgi ve operasyon güvenliğini sağlayan, riski önleyen meslekler daha çok ön plana çıkıyor.
Dijital medya ve içerik yönetimi: Salgın süreciyle birlikte mobil cihazların kullanımı daha da arttı. Bu da dijital mecralardaki etkin medya ve kişiselleştirilmiş içerik yönetimi ve tasarımının değer kazanmasını sağladı.
Yazılım, e-ticaret yönetimi, entegrasyon yönetimi, endüstriyel tasarım, dijital pazarlama çok konuşulmaya devam edecek ama üretimden finansal raporlamaya, dijital pazarlamadan depolama ve sevkiyata bu entegrasyonlar bütününü yönetebilecek ve kullanabilecek çalışanlara ihtiyaç olacak. “Süreç mühendisliği” en çok talep gören dallardan biri olacak gözüküyor.
Bunların yanı sıra kişisel veri ve dijital çeşitlilik uzmanı, insan DNA programcısı, kişisel hafıza küratörü, dijital rehabilitasyon danışmanı, zihin transferi uzmanı, gibi pek çok yeni unvanı da hayatımızın içinde bulacağız
Son olarak şunu unutmamak gerekir ki 10 yıl sonra henüz adını bile koymadığımız meslek grupları hayatımızda olacak. Bu sebeple bir meslek grubu üzerine yoğunlaşmaktan çok yaptığımız iş ne olursa olsun dijital dönüşümü içselleştirmemiz ve işimize adapte edebilmeyi öğrenmemiz gerekiyor. Bunu başarabilen herkes, her sektör ve her işletme rekabette öne çıkmayı başaracaktır.