Manşeti artık okur atıyor

06 Ağustos 2018 Pazartesi 10:00
12
14
16
18

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi ve Ege Üniversitesi’nden iki öğretim üyesinin birlikte gerçekleştirdiği araştırma, internet kullanıcılarının, gazetecilerin haberle ilgili kararlarını etkilediğini ortaya koydu. Araştırmaya göre gazeteciler en çok haberlerin tıklanma oranları, internet kullanıcılarının Google’da yaptığı aramalar ve sosyal medya gündeminden etkileniyor.

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi Medya ve İletişim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Elif Korap Özel,  Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Şadiye Deniz’in gazetecilerle görüşerek gerçekleştirdiği araştırma;  günümüzde internet editörlerinin hangi haberleri yayına sokacakları ve haberi hangi sırada sunacakları konusunda karar verirken, en fazla tıklanma rakamlarından, daha sonra da Google arama sonuçları ve sosyal medya gündemi tarafından yönlendirildiğini belirledi.

OKUR BELİRLEYİCİ

Çalışmada, gazetecilerin bir konuyu haberleştirmek için dikkate aldığı “önemlilik”, “ilginçlik” gibi klasik haber faktörlerine günümüzde “okur”un da eklendiğine dikkat çekildi.

“Bana Okurunu Söyle, Sana Manşetini Söyleyeyim: Gazetecilerin, İçerik Hiyerarşisini ve Gündemi Belirlemede Okurun Değişen Rolüne Bakışı” adlı çalışmada, Türkiye’de en fazla ziyaret edilen ana akım medya gazetelerinin web sayfalarının editörleri ve yöneticileri ile yapılan görüşmeler sonucunda dijital gazetecilikte okurun haber üretim sürecine ve haberle ilgili aldıkları kararlara kesin bir etkisi bulunduğu belirtildi.

Neyin haber yapılacağı, hangi büyüklükte ve hangi sırada sunulacağı, hangi perspektiften ne tür bir başlıkla aktarılacağı gibi haberle ilgili kararlarda okurun güçlü bir etkisi olduğunu söyleyen araştırmaya göre okurların en önemli davranışları, tıklama, arama motorlarında arattığı konu ve kelimeler ve okurun Twitter gibi sosyal ağlarda yaptığı paylaşımlar olarak sıralandı. 

DİJİTALLEŞME İLE GAZETECİLİK İŞ AKIŞI DA DEĞİŞTİ

Araştırma kapsamında dijital gazeteciliğin en önemli verisinin tıklanma sayısı olduğu ve bu sayının artması için geleneksel gazetecilikte olmayan pek çok istihdam alanının ortaya çıktığı vurgulanırken, SEO (Search Engine Optimisation – Arama Motoru Optimizasyonu) departmanı, haberlerin sadece sosyal medyada paylaşılmasından sorumlu editoryal birimlerin oluşturulması, okur yorumları editörlerinin istihdam edilmesi, video editörlerinin sayısının her geçen gün artması, ekonomi, dış haberler, politika, magazin gibi geleneksel basında da var olan birimlerin editörlerine tık hedefleri konması gibi birçok olguyla gazetecilik iş akışındaki değişimler ortaya kondu.

Araştırma sonunda dijital gazetecilikte, internet editörünün haber seçme/eleme kararında okurun geleneksel gazetecilikten daha etkili olduğu görülürken, bunun en büyük sebebi olarak da dijitalleşme ile birlikte okur davranışlarının ölçülebilir hale gelmesi vurgulandı.

 


  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :



+ Benzer Haberler
» Periler çok mutlu
» Görsel Dünyada, ‘Kadın Evde, Erkek Her Yerde’
» Aston Martin’in ilk ’suv’u ’DBX’ sahneye çıkmaya hazırlanıyor
» İngiliz efsane Aston Martin’in hikayesi…. Since 1913!
» Kafkas rüzgarı İzmir’de esecek
» Odunpazarı’nda çocuklar deneyerek öğreniyor
» İstanbul Boğazı’nın 60 ‘incisi’ alıcı bekliyor
» Şişecam Topluluğu 6 milyar cam şişeye eşdeğer atığı geri dönüşüme kazandırdı
» Sahneden kadına şiddeti lanetledi
» Dünyaca ünlü yıldızlar 2019 Pırellı takvimi galasında buluştu
» Visa UEFA Kadınlar Futbolu ana sponsoru oldu
» Neslihan Atagül Doğulu, Yıldızı Parlayanlar ile buluştu
» Avukat Özce Öztürk Boğa: “Kadınlar haklarını bilmeli”
» ’Altın Kalpli’ Kadınlar şehit çocuklarını unutmadı
» "Koçtaş kampüs" Açıldı
» Avrupa Bisiklet Rotası Ağı Çalıştayı ’Fuar İzmir’de yapıldı
» Uluslararası Sivil Havacılık Günü’nde sosyalbenli çocuklar bir arada
» Bağbaşı Yaylası’na mevsimin ilk karı düştü
» TÜSİAD Yönetim Kurulu Anıtkabir’i ziyaret etti
» Dünya Fütüristleri arasında bir Türk Kadını: Ufuk Tarhan
» Denizli’nin başarılı kadınları öğrencilerle buluştu
» “Bu proje İzmir’in önünü açacak”
» Müren Balığı hakkında merak edilen gerçekler…
» Şevval Sam Yılbaşı Gecesi Hilton Istanbul Maslak’ta
» “Atatürk’e ve Cumhuriyet’e dört elle sarılalım”