YAZARLAR Ayşe Cengiz
12
14
16
18
23/05/2017 08:16
Ramazanda oruç tutanlar nasıl beslenmeli?

Ramazan ayı hepimize hayırlı olsun ülkemize, İslam alemine, dünyamıza sağlık huzur ve barış getirsin
Ramazan ayı bu yılda mevsim sıcaklıklarının yüksek seyredeceği bir döneme rast geldi. Bu yüzden oruç tutanların beslenmelerinde nasıl değişiklikler oluyor? Sahur öğünü yapmalarını, iftarda fazlaca gıda tüketmemelerini, bol su içmelerini hatırlattıktan sonra konuyu biraz detaylandıralım..

Ramazanda Bedenimizde Oluşan Değişiklikleri Kısaca Nelerdir?

Öğün sayısı 6’dan 2’ye ( sahur- iftar) iner.

Sıvı tüketimimiz azalır.

Günün ortalarına doğru enerjimiz dolaysıyla iş verimliliğimiz düşer.

İftara yaklaştıkça kan şekerimiz, zaman zaman da tansiyonumuz düşer.

Öğrenme, algılama ve iş konsantrasyonumuz azalır.

Çoğunlukla ( özellikle trafikte, insan ilişkilerinde) sinirli, gergin, kırıcı hatta saldırgan olma ruh hallerimiz artar.

Yukarıda saydıklarımızı daha hafif atlatmak için; İftar ve sahur öğününde yediklerimizin, içtiklerimizin miktarı, çeşidi ve içeriği çok önemlidir.

Sahur da Nasıl beslenelim

Sahur öğünü Mutlaka Uygulanmalıdır.

Kan şekeri dengesi  ve günü verimli geçirmek için “sahur öğünü “ mutlaka uygulanmalıdır.

Sahurda “şekerli, tuzlu ve yağlı gıdalardan, yağda kızartılmış sebze et, ve hamur işlerinden” uzak durulmalıdır.

Bu tür gıdalar hem susamanızı artırır, hem de çabuk acıkmanızı sağlar.

Acıkmayı önlemek, barsak hareketini artırmak ve enerji dengesini korumak kaliteli  protein kaynakları (( yumurta, tuzu azaltılmış peynir çeşitleri, yoğurt, yağsız ızgara, haşlama et türleri, çiğ badem, çiğ fındık, ceviz gibi)), kompleks karbonhidrat ( tam buğday ekmeği, bulgur, kepekli makarna) ve  zengin posalı ( bol bol çiğ, pişmiş sebze 2-3 porsiyon meyve çeşidi) gıdalar tüketilmelidir..

Hem vücut sıvı dengesi, hem de protein kalitesi açısından  az yağlı süt, yoğurt, ayran veya cacık tüketilmelidir.

Not1:Kurubaklagiller; hafta da iki kez iftar veya sahur öğünlerine eklenmelidir. Özellikle  gaz problemi olmayanlar rahatlıkla, salatalarına haşlanmış olarak ilave edebilirler.

Not2:Sebzeli – peynirli börek çeşitleri, bulgur, tam tahıl unundan yapılmış makarna, tam tahıl ekmeği…gibi seçenekleri önerebiliriz.

Not3: Yeterli “Su tüketimi” çok önemlidir. İftar sonrası yatana kadar ve sahur sonrası ağınızı yıkayana kadar.. tüketebildiğiniz kadar “ bol su”…tüketmelisiniz.

İftarda Nasıl Beslenelim?

Öncelikle hatırlatalım; 15- 17 saat aç kalmış bir  bedenle iftarımızı açıyoruz. Bu yüzden iftar sofrasında “ lokmalar küçük yavaş yavaş yemek yiyelim ki midemiz aniden yorulmasın.. Böylece hem mide spaz mı ( gazı) yaşamamış, hem de ölçülü gıda tüketerek vücut yağ dokusunu artırmamış ve yemek sonrası “uyku hali yaşamamış oluruz. olursunuz.

İftarınızı açarken öncelikle ; bir küçük bardak su, zeytin, hurmadan sonra bir küçük kase çorba (ağırlıklı sebzeli, tahıllı çorbalar) , az pide ve salata ile bir başlangıç yapın.

Zorunlu kalmadıkça 15-20 dakika sonra ; ana yemek ( et, etli sebze, kurubaklagil ), ayran, cacık..gibi seçeneklerle devam etmenizi öneririz..

Yaklaşık bir saat sonra ağırlıklı mevsim meyvesi, bazen sütlü bir tatlı, açık çay, bol su ile geceyi sonlandırmaya özen gösteriniz.

Not4:Aşırı yemek ve gereksiz enerji alımını önlemek için “iftariyelik “ olarak sofralarınıza çıkardığınız salam sosis, pastırma, bal reçel, kaymak, peynir çeşitlerinden olabildiğince uzak duralım:

Bir Tüketici Örgütü( TÜDER Yönt.Kur.Üye, Gıda Komisyonu Başkanı) yöneticisi olarak tüketicilere de bazı önerilerde bulunalım.

Ramazanda, Tüketiciler “ Gıda Alış Verişinde ” Nelere Dikkat Etmelidir?

Ramazana girerken çoğu ailede ” aşırı gıda alış verişleri” başlar.

Gıda alışlarınızda “stok” alışkanlığından vaz geçeniz.

Gıda alış- veriş öncesi mutlaka bir ihtiyaç listesi hazırlayın.

Dayanıklı gıdaları (şeker, çay, yağ, kurubaklagil, un, pirinç, bulgur..vb gibi) “haftalık tüketimiz kadar” satın alım yapınız.

Dayanıksız sebze- meyve alış -verişlerinizi mümkünse “hafta da iki kez “ ihtiyacınız kadar” satın alın

Aynı marka ve “aynı amaç için kullanılacak gıdalar için” piyasa araştırması yapın.

Bu dönemde ” KAMPANYALI GIDA” ürünlerinin “ etiket bilgilerine daha dikkatli bakın”

! bazı firmalar son kullanım tarihi bitmek üzere olan ürünlerini genel de kampanyaya dahil ederler.

Bütün kampanyalı gıda ürünlerine “dikkatli –çekinceli “ yaklaşın, mümkünse tercih etmeyiniz.

Gıda da ucuz olanı tercih etmemeye özen gösteriniz. Örneğin normalde kilogramı 18- 20 TL olan bir beyaz peynirin fiyatı %50 ucuzlamışsa! Satın almadan önce sizde “bir soru işareti” oluşmalıdır.

Unutmayın; tüketimden sonra karşılaşacağınız bir “gıda zehirlenmesi “ sonucunda daha çok para harcayacağınızı bilin. Bildiğiniz, güvendiğiniz, marka bilinirliği olan ürünleri az miktarda daha sık aralıklarla satın alarak “ bilinçli bir tüketici davranışı sergilediğinizi hem sağlığınızı hem de ekonomik çıkarlarınızı en akılcı yönde kullandığınızı unutmayınız.

İnstagram:aysecengizdyt

Twitter: @ beslenmeuzmani

Mail:bilgi@aysecengiz.com……..adreslerinden bizimle paylaşın

Önceki Yazılar :

  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :