YAZARLAR Ayşe Cengiz
12
14
16
18
17/04/2017 11:53
Gıdaların Biyo Yararlılığı, Antioksidanlar, Detoks gerçeği

Günümüzde beslenme ve sağlık arasındaki ilişkinin giderek güçlenmesi, bilinçli tüketicinin gıda satın alma kararını etkileyen en önemli faktör haline gelmiştir. Bu durum beraberinde,  gıda endüstrisinin daha sağlıklı gıda üretme konusunda bilimsel araştırmalar yapmasını zorunlu hale getirmektedir.

Son yıllarda, tüketicilerin sağlıklı yaşama beklentilerinin artması ve sağlıklı beslenme bilincinin gelişmesi, beraberinde gıdalara olan bakış açısını da değiştirmektedir. Tüketici, artık gıdanın sadece duyusal özelliklerini değil, besin öğesi içeriğini ve sağlık üzerindeki faydasını görmek, bilmek istemektedir. İşte tam da  bu noktada “ gıdanın biyo yararlılığı” kavramı devreye girmektedir.

Gıdada biyo yararlılık  nedir?  gıdaya uygulanan her türlü işlemde( üretimden, sevkiyat, pazarlama ve tüketime kadar geçen bütün süreçlerde) besin ögeleri içeriğinin azalmaması, fonksiyonlarının korunması ve maksimum fayda sağlamasıdır. Gıdanın biyo yararlılık sürecinin ilk aşaması  üretilme evresidir. Bu aşamada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta; , insan sağlığını riske edecek bütün  etmenlerin ( zararlı kimyasal kullanımı ..vb gibi) ortadan kaldırılmasıdır. Bir gıdanın biyo yararlığından maksimum  faydalanmak için ; tüketim öncesi gıdaya uygulanacak bütün işlemlerle neyi, nasıl ve hangi amaçla yapmamız  gerektiği konusunda bizi  yönlendirir. Bu yüzden yiyeceklerimizi tanımalıyız. Bu beraberinde “optimum beslenme” kavramını  getirir.

Optimum beslenme; bedenimizin fonksiyonlarını yerine getirebilmesi için gerekli besin öğelerinin ve biyo aktif bileşiklerin yeterli miktarlarda düzenli alınmasıdır. Böylece ileri dönemlerde oluşabilecek hastalık risklerinin en aza indirgenmesi hedeflenmiş  olur.

Antioksidan: gıdaların bileşiminde bulunan  fenolik  ve flavonoid  gibi etken maddelerdir.  Antioksidanların en önemli fonksiyonu;   gıdalardaki  lipit oksidasyonunu önleyerek gıdanın biyo yararlılığını artırmasıdır. Diğer bir değişle bedenimizi toksinlere karşı korumasıdır.

Dengeli bir beslenme ile günde yaklaşık 25-26 gram flavonoid alımı olur. En etkili (predominant) flavonoid  kuarsetindir. %61 çayda,%13 soğanda,%10 elmada bulunur. Ayrıca Akdeniz beslenme modelinde kırmızı şarap %10-20 flavonoid içerir. Soya fasulyesi, yer fıstığı, hardal, susam, zeytin patates ve  yulaf gibi gıdalarda  flavonoid türevli  antioksidanlar içerirler. Baharatlardan; kekik, Adaçayı,  Biberiye, Karabiber ve karanfil güçlü antioksidan kaynaklarıdır. Gıdaların antioksidan gücünden maksimum faydalanmak için, doğru zamanda, doğru işleme teknikleri uygulanarak gıdanın tüketilmesi sağlanmalıdır.

Mevsiminde üretilen her çeşit sebze ve meyveyi  dengeli, yeterli tüketenlerin ( 5 porsiyon sebze, 2 porsiyon meyve) antioksidan yönünden  yeterli beslendiğini söyleyebiliriz. Bu tür bir beslenme kişide her tür kanser oluşumuna karşı koruyucudur.

Detoks: basit bir tanımla vücudun toksinlerden arındırılmasıdır.  İnsan bedeninde gıdaların metabolize olmaları sonucunda   (parçalama, sindirilme ve emilme gibi)  bir takım artık maddeler(toksinler)   açığa çıkar. Bu artık maddelerin  miktar,ı kişinin beslenme kalitesiyle ( beslenme bilinci) doğru orantılıdır.

Son zamanlarda yine bir detoks modasıdır gidiyor. Bilmem bu içerikteki bir detoks bedeninizi temizler, şu kür sizi zayıflatır, Şu uygulama sizi gençleştirir gibi

Araştırmalar, bir insan vücudunda yaklaşık 40- 80 arasında farklı toksinin birikmiş olduğunu ortaya koymaktadır. Bu toksinler ağırlıklı olarak deri altındaki yağ hücrelerinde, karaciğerde, böbreği saran yağlarda ve troid bezlerinde depolanmaktadır.  Bu toksinlerin beyin ve omurilikte depolanması sonucu oluşan toksidite tehlikelidir. Organlarda toksin miktarı arttıkça işlevlerini sağlıklı yapamazlar.

Detoks uygulamaları, günümüz de  vücudu toksinlerden arındırmak ve kilo kaybetmek için yapılmaktadır. Beslenmesi yukarıdaki gibi olanlar belirli aralıklarla “ detoks  uygulamaları yaparak ( belirli bir süre sadece sıvı beslenme, sadece sebze suları tüketme veya bazı  popüler’ beslenme destek! Ürünlerini  tüketme  gibi) belki kısa süre kendilerini iyi hissedebilirler, ancak bu durum sürdürülebilir olmadığından  tekrar eski hallerine dönüşleri kaçınılmazdır.

Önerimiz; bireyin kendi yaşamsal gerçeklerini göz önüne alarak beslenmesini ve yaşam şeklini iyileştirmesidir. Bilinçli beslenmeyi bir yaşam şekline dönüştürmesidir. Bireysel özellikleriniz doğrultusunda iş ve yaşam şeklinize uygun bir beslenme modeli yaratılırsa hem kilonuzu kontrol eder, hem de yaşam kalitenizi artırırsınız. Bunun için size özgü beslenmeyi öğrenmeniz gerekmektedir. Yani,  hangi öğün, hangi gıdaları ne kadar, ne zaman tüketmeniz gerektiğini bilmeniz, buna göre bir yol haritası oluşturmanızdır.

Ölçülü Beslenelim,  Sağlıklı Yaşayalım

Önceki Yazılar :

  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :